Citroën C5 III / II X7

Motorolie (prijzen stand medio maart 2022)

Standaard 5W40, als de motor wat onrustig loopt of wat ouder is eventueel 5W30, dit laatste kan ook een remedie zijn bij een hoog olie verbruik.

Bij wisselen van olie soort het best vervangen inclusief olie filter, denk ook aan de O-Ring voor het filterhuis.

Dus niet met een andere soort bijvullen, ook het koperen ringetje van de aftap plug vernieuwen, 21 mm buitenmaat, 14 mm binnenmaat.

Nooit de lekker goedkope 10W40 toevoegen, dit is half synthetische olie, je merk zeer snel dat de motor onrustiger gaat lopen, dit heeft te maken met de hydraulische klepstoters die een probleem hebben met deze olie. In de Haynes gids voor de Phase I en II wordt 10W40 genoemd, dit is onjuist.

Heb je per ongeluk een verkeerde oliesoort bijgevuld of als de motor al wat ouder is of heb je geen idee wat en wanneer de vorige eigenaar er in gegooid heeft, dan kan het zinvol zijn om de motor te flushen. (zie hieronder bij Flushen)

Bij hardnekkige problemen kun je ook een halve liter ATF olie bijvoegen. Wel het olie peil in de gaten houden niet over vullen. Deze olie heeft een goede reinigende werking.

5W30 of 5W40 van action 4,39 / liter, Alleen in 1 liter verpakking

TOTAL QUARTZ INEO ECS 5W-30 1 Liter 7.75 euro, 5 liter 29.75 b.v. bij deolieconcurent

Total 5W-40 Quartz 9000, 5 liter 28,50 b.v. bij deolieconcurrent

Motor houd in

Doet het probleem zich voor korte tijd voor, direct na wegrijden en vooral bij kouder weer, denk dan eerst aan de hydraulische klepstoters. Dus flushen (zie hieronder) en 5W30 olie gebruiken. Lost dit het probleem niet op, probeer dan 0W30 olie.

Voel je tijdens het rijden een licht schokken, dan heeft dit vermoedelijk dezelfde oorzaak.

Inhouden / stotteren kan meerdere oorzaken hebben, de auto (laten) uitlezen kan helpen.

Heb je fout codes P0170 en P0172 (te vet mengsel), dan is de kans groot dat de voorste lamda sonde (in het uitlaatspruitstuk) vervangen moet worden. Hoort elke 160.000 Km vervangen te worden, als de auto niet dealer onderhouden is, is de kans groot dat de oorspronkelijke er nog inzit.

Bij phase I en II (t/m 2008) kan dit de fout melding “storing emissie systeem” opleveren. Bij de III / II X7 (vanaf 2008) zie je dit niet, alleen de foutcodes worden in de boordcomputer gezet.

De sonde kost in Nederland vanaf 37,50 euro exclusief verzendkosten, via aliexpress vanaf 16,00 euro inclusief verzendkosten.

Zoeken op Citroën nr : 4677 80 96 229 975 1628 HN 96 359 78580

Na vervanging de foutcodes wissen en kijken of ze niet terug komen.

Vervang ook regelmatig de bougies.

Bij oudere motoren kan het ook voorkomen dat olie van de carter ontluchting in het inlaatspruitstuk / gasklep terecht komt. Leid in dat geval de carter ontluchting slang om naar onder de auto. De oorspronkelijke aansluiting wel afsluiten.

Je herkent dit makkelijk door de verbinding tussen het luchtfilter en het gasklephuis los te maken, staat hier olie in dan weet je genoeg.

Ook de gasklep kan het probleem zijn.

Flushen

Bij lichte klachten, de basis methode.

Je voegt dan een schoonmaak middel aan de oude olie toe, in dit geval 5 in 1 flush.

Laat de motor een 5 minuten stationair lopen en vervang de olie en het olie filter. link

Bij zwaardere klachten

Tap de oude olie af bij warme motor, vervang het olie filter en doe goedkope olie in de motor (5W30), vul tot de onderste indicatie op de peilstok.

Laat de motor, en dus de olie, weer op temperatuur komen.

Voeg nu één busje FORTÉ NEW GENERATION MOTOR FLUSH 400ML toe en volg de instructies op de verpakking, dit kost je ongeveer een uur.

Tap nu de olie af en vervang het olie filter (Ja, tweede keer), vul nu de motor met goede olie.

Bron : eigen ervaring, C5-club forum en diverse andere internet bronnen.

Werking

Het hydroactieve veersysteem bestaat uit een met olie gevuld circuit in combinatie met met veerbollen

In de veerbollen zit een membraan, boven het membraan zit stikstof, dit zorgt voor de eigenlijke vering.

De hoofd veerbollen zitten bovenop de veerpoten geschroefd, de veerpoten zijn gevuld met olie.

De olie in de veerpoten en in de bollen (onder het membraan) word met behulp een pomp, drukvat en regelaars onder druk gezet, hiermee wordt de wagen hoogte geregeld, al naar gelang de rijomstandigheden en belading.

Naast de hoofd bollen zijn nog stugheid bollen aanwezig, 1 voor en 2 achter.

Kies je voor de sportstand, dan worden de stug bollen van het circuit afgesloten, in de normale stand werken ze in combinatie met de hoofd bollen.

Hier vindt je een diashowhttps://slideplayer.nl/slide/1961865/ over de werking en hier een artikel met een beschrijving en tekeningen en hier een doorgezaagde bol van een ouder type, gewoon voor het idee. (de foto van de doorgezaagde bol komt van gebruiker H@ans op citroen-forum.nl

Wagenhoogte (benadering), hydro actieve vering, prijzen stand medio maart 2022

Bij draaiende motor gemeten vanaf de straat tot het hoogste punt van de ronding in de wielkuip. Voor 72 – 74 cm, Achter 71 – 73 cm

Let hierbij wel op de profiel diepte van de banden en gebruik deze meting alleen als indicatie.

Smeer met enige regelmaat de kogeltjes van de koppel stangen van de hoogte sensors.

Staat de auto voor te hoog, dan wordt dit meestal veroorzaakt door een verbogen stangetje bij voorste hoogte sensor. Los dit op, laat de klemmen op de ronde stangen zoveel mogelijk vast zitten, die staan meestal goed.

Als je de klemmen los maakt, moet de hoogte opnieuw afgesteld worden bij een dealer.

Niveau Hydraulische olie LDS (ook phase I en II 2001-2008)

De officiële methode is nogal ingewikkeld.

De niet officiële methode, start de motor en zet de vering in de laagste stand, vul nu bij tot in het gaasje in de vul opening de olie net zichtbaar is.

Breng de vering nu in de hoogste stand en daarna weer in de laagste.

Phase I en II, vul zo nodig nog bij.

Phase III / II X7, niet bijvullen, later eventueel nog een keer controleren.

Zet nu eerst de vering in de normale stand voor je de dop weer op het reservoir draait, bij de modellen van na 04-2008 zit het zeefje hoger in de tank waardoor het risico van over vullen groter is.

Olie, LDS voor citroën Hydroactive 3

Hier zijn twee soorten in, betaalbaar en onbeschoft duur.

Het bekende welgevormde rose plastic flesje van MPM van 28.85 tot 33.50 per liter, verkrijgbaar bij de lokale onderdelen boer, je garage. en on-line.

Total Fluide LDS HYDRActive 3 – 1 liter euro 12,75 of soms in de aanbieding voor 9,25 link, zelfs met euro 8,00 verzendkosten is dat nog steeds ruim voordeliger.

Voor zover mij bekend is MPM geen fabrikant maar een oliehandel, de kans is dan ook groot dat in de MPM flesjes gewoon Total zit.

Sleutelkastje afstandbediening.

Bij veel afstand bedieningen met ingebouwde sleutel zullen de knopjes na verloop van jaren op raken.

Je kunt dit voordelig oplossen, Koop een nieuw kastje via aliexpress

Prijs 2,00 tot 5,00 euro afhankelijk van hoe luxe je hem wilt, inclusief verzendkosten en Btw.

Hier een filmpje hoe dit te doen, het pennetje van de baard was bij mij wel wat weerbarstiger dan in de film, heb je hem er eenmaal ingetikt met de hamer, dan verder drukken met een waterpomp tang

Let bij het bestellen wel op hoe de batterij bevestiging is, in de behuizing of op het printje.

Ze zijn er ook voor Phase I en II, maar wel wat duurder.