Motor 2.0 Liter 16v I, II en III / II X7

Motorolie (prijzen stand medio maart 2022)

Standaard 5W40, als de motor wat onrustig loopt of wat ouder is eventueel 5W30, dit laatste kan ook een remedie zijn bij een hoog olie verbruik.

Bij wisselen van olie soort het best vervangen inclusief olie filter, denk ook aan de O-Ring voor het filterhuis.

Dus niet met een andere soort bijvullen, ook het koperen ringetje van de aftap plug vernieuwen, 21 mm buitenmaat, 14 mm binnenmaat.

Nooit de lekker goedkope 10W40 toevoegen, dit is half synthetische olie, je merk zeer snel dat de motor onrustiger gaat lopen, dit heeft te maken met de hydraulische klepstoters die een probleem hebben met deze olie. In de Haynes gids voor de Phase I en II wordt 10W40 genoemd, dit is onjuist.

Heb je per ongeluk een verkeerde oliesoort bijgevuld of als de motor al wat ouder is of heb je geen idee wat en wanneer de vorige eigenaar er in gegooid heeft, dan kan het zinvol zijn om de motor te flushen. (zie hieronder bij Flushen)

Bij hardnekkige problemen kun je ook een halve liter ATF olie bijvoegen. Wel het olie peil in de gaten houden niet over vullen. Deze olie heeft een goede reinigende werking.

5W30 of 5W40 van action 4,39 / liter, Alleen in 1 liter verpakking

TOTAL QUARTZ INEO ECS 5W-30 1 Liter 7.75 euro, 5 liter 29.75 b.v. bij deolieconcurent

Total 5W-40 Quartz 9000, 5 liter 28,50 b.v. bij deolieconcurrent

Motor houd in

Doet het probleem zich voor korte tijd voor, direct na wegrijden en vooral bij kouder weer, denk dan eerst aan de hydraulische klepstoters. Dus flushen (zie hieronder) en 5W30 olie gebruiken. Lost dit het probleem niet op, probeer dan 0W30 olie.

Voel je tijdens het rijden een licht schokken, dan heeft dit vermoedelijk dezelfde oorzaak.

Inhouden / stotteren kan meerdere oorzaken hebben, de auto (laten) uitlezen kan helpen.

Heb je fout codes P0170 en P0172 (te vet mengsel), dan is de kans groot dat de voorste lamda sonde (in het uitlaatspruitstuk) vervangen moet worden. Hoort elke 160.000 Km vervangen te worden, als de auto niet dealer onderhouden is, is de kans groot dat de oorspronkelijke er nog inzit.

Bij phase I en II (t/m 2008) kan dit de fout melding “storing emissie systeem” opleveren. Bij de III / II X7 (vanaf 2008) zie je dit niet, alleen de foutcodes worden in de boordcomputer gezet.

De sonde kost in Nederland vanaf 37,50 euro exclusief verzendkosten, via aliexpress vanaf 16,00 euro inclusief verzendkosten.

Zoeken op Citroën nr : 4677 80 96 229 975 1628 HN 96 359 78580

Na vervanging de foutcodes wissen en kijken of ze niet terug komen.

Vervang ook regelmatig de bougies.

Bij oudere motoren kan het ook voorkomen dat olie van de carter ontluchting in het inlaatspruitstuk / gasklep terecht komt. Leid in dat geval de carter ontluchting slang om naar onder de auto. De oorspronkelijke aansluiting wel afsluiten.

Je herkent dit makkelijk door de verbinding tussen het luchtfilter en het gasklephuis los te maken, staat hier olie in dan weet je genoeg.

Ook de gasklep kan het probleem zijn.

Flushen

Bij lichte klachten, de basis methode.

Je voegt dan een schoonmaak middel aan de oude olie toe, in dit geval 5 in 1 flush.

Laat de motor een 5 minuten stationair lopen en vervang de olie en het olie filter. link

Bij zwaardere klachten

Tap de oude olie af bij warme motor, vervang het olie filter en doe goedkope olie in de motor (5W30), vul tot de onderste indicatie op de peilstok.

Laat de motor, en dus de olie, weer op temperatuur komen.

Voeg nu één busje FORTÉ NEW GENERATION MOTOR FLUSH 400ML toe en volg de instructies op de verpakking, dit kost je ongeveer een uur.

Tap nu de olie af en vervang het olie filter (Ja, tweede keer), vul nu de motor met goede olie.

Bron : eigen ervaring, C5-club forum en diverse andere internet bronnen.