Werking
Het hydroactieve veersysteem bestaat uit een met olie gevuld circuit in combinatie met met veerbollen
In de veerbollen zit een membraan, boven het membraan zit stikstof, dit zorgt voor de eigenlijke vering.
De hoofd veerbollen zitten bovenop de veerpoten geschroefd, de veerpoten zijn gevuld met olie.
De olie in de veerpoten en in de bollen (onder het membraan) word met behulp een pomp, drukvat en regelaars onder druk gezet, hiermee wordt de wagen hoogte geregeld, al naar gelang de rijomstandigheden en belading.
Naast de hoofd bollen zijn nog stugheid bollen aanwezig, 1 voor en 2 achter.
Kies je voor de sportstand, dan worden de stug bollen van het circuit afgesloten, in de normale stand werken ze in combinatie met de hoofd bollen.
Hier vindt je een diashowhttps://slideplayer.nl/slide/1961865/ over de werking en hier een artikel met een beschrijving en tekeningen en hier een doorgezaagde bol van een ouder type, gewoon voor het idee. (de foto van de doorgezaagde bol komt van gebruiker H@ans op citroen-forum.nl
Wagenhoogte (benadering), hydro actieve vering, prijzen stand medio maart 2022
Bij draaiende motor gemeten vanaf de straat tot het hoogste punt van de ronding in de wielkuip. Voor 72 – 74 cm, Achter 71 – 73 cm
Let hierbij wel op de profiel diepte van de banden en gebruik deze meting alleen als indicatie.
Smeer met enige regelmaat de kogeltjes van de koppel stangen van de hoogte sensors.
Staat de auto voor te hoog, dan wordt dit meestal veroorzaakt door een verbogen stangetje bij voorste hoogte sensor. Los dit op, laat de klemmen op de ronde stangen zoveel mogelijk vast zitten, die staan meestal goed.
Als je de klemmen los maakt, moet de hoogte opnieuw afgesteld worden bij een dealer.
Niveau Hydraulische olie LDS (ook phase I en II 2001-2008)
De officiële methode is nogal ingewikkeld.
De niet officiële methode, start de motor en zet de vering in de laagste stand, vul nu bij tot in het gaasje in de vul opening de olie net zichtbaar is.
Breng de vering nu in de hoogste stand en daarna weer in de laagste.
Phase I en II, vul zo nodig nog bij.
Phase III / II X7, niet bijvullen, later eventueel nog een keer controleren.
Zet nu eerst de vering in de normale stand voor je de dop weer op het reservoir draait, bij de modellen van na 04-2008 zit het zeefje hoger in de tank waardoor het risico van over vullen groter is.
Olie, LDS voor citroën Hydroactive 3
Hier zijn twee soorten in, betaalbaar en onbeschoft duur.
Het bekende welgevormde rose plastic flesje van MPM van 28.85 tot 33.50 per liter, verkrijgbaar bij de lokale onderdelen boer, je garage. en on-line.
Total Fluide LDS HYDRActive 3 – 1 liter euro 12,75 of soms in de aanbieding voor 9,25 link, zelfs met euro 8,00 verzendkosten is dat nog steeds ruim voordeliger.
Voor zover mij bekend is MPM geen fabrikant maar een oliehandel, de kans is dan ook groot dat in de MPM flesjes gewoon Total zit.