Verwijder de kap van de locomotief.

Deze koppeling vindt je op wat nieuwere locomotieven. Hij zit vast met een kunststof pin.
Het voorbeeld is een groene Fleischmann 1306 O&K rangeer lokje.

Links, verwijder de pin door hem met een tangetje naar buiten te trekken.
Rechts, de onderdelen die je overhoud.

Je hebt de lange Kadee koppeling uit de 140 serie nodig met een overset koppeling. De stang zit hierbij aan de bovenkant van de koppeling.


Montage voor bochten met een radius van 357,5 mm en groter.
Als je het kastje in de schacht schuift zie je dat de schroefgaten niet overlappen. Dit lossen we op door de randjes aan de zijkanten van het kastje en alle randjes van het klepje weg te snijden.
Laat van het kastje de rand aan de lange zijde in takt. Deze komt aan de onderkant, het randje zorgt er voor dat het klepje niet doorbuigt.
Doe het snijden heel voorzichtig met een scherp (afbreek) mesje. Niet in de behuizing zelf snijden.
Hieronder links het origineel, rechts het aangepaste onderdeel.

We zijn er nog niet, het kastje moet ook nog ingekort worden.
Snijdt aan de achterkant van het kastje en het klepje ongeveer 3 mm weg. Links weer het origineel, rechts het ingekorte deel. Probeer de snede zo haaks mogelijk te maken.
Snij liever iets te weinig af en corrigeer dit zo nodig, te veel eraf is niet meer te corrigeren.

Doe nu de koppeling in het kastje.
LET OP dat de centreer veertjes tussen de zijwanden zitten. Druk het deksel nu aan tot je klik hoort.
Schuif de koppeling op zijn plaats en monteer hem met een bolkop boutje M1,6 x 5 (M2 x 5 kan ook, maar dan moet je het gaatje in het chassis opboren naar 2 mm).
Ik heb M2 gebruikt.


En het eindresultaat
Ja er zit een verkeerde koppeling in, de Nederlandse winkel, waar ik een eerste proef setje gekocht heb, heeft geen overset koppelingen in voorraad, daarom zit er centerset in voor de foto’s.
In werkelijkheid hoort de koppeling wat lager te zitten.
