
Deze koppelingen vindt je meestal op oudere locomotieven.
Losmaken doe je door de buffers los te draaien, ze zitten in het chassis geschroefd.
Lukt het niet met de hand doe dan een doekje om de buffer om beschadiging te voorkomen en draai hem met een klein tangetje los.

Dit is wat je overhoudt na het sloopwerk.
Deze koppeling was toch al aan vervanging toe 🙂

Je hebt een Kadee koppeling uit de 140 serie nodig met een overset koppeling. De stang zit hierbij aan de bovenkant van de koppeling. Gebruik de langste versie.
Montage voor bochten van 357,5 mm radius en groter.


Als je het kastje in de schacht schuift zie je dat de schroefgaten niet helemaal overlappen. Dit lossen we op door de randjes aan de zijkanten van het kastje en alle randjes van het klepje weg te snijden.
Laat van het kastje de rand aan de lange zijde in takt. Deze komt aan de onderkant, het randje zorgt er voor dat het klepje niet doorbuigt.
Doe het snijden heel voorzichtig met een scherp (afbreek) mesje. Niet in de behuizing zelf snijden.
Hieronder links het origineel, rechts het aangepaste onderdeel.
Doe nu de koppeling in het kastje, monteer hem zo dat het klepje aan de bovenkant zit en het kastje onder.
LET OP dat de centreer veertjes tussen de zijwanden zitten. Druk het deksel nu aan tot je klik hoort.

Als er ruimte voor is, gebruik je een boutje met een bolle kop, als dit niet het geval is, dan gebruik je een boutje met verzonken kop. Je moet het gat in het chassis geschikt maken voor het boutje met verzonken kop. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de Fleischmann 1306 het oranje of groenen O&K rangeer lokje, de kap ligt vlak op het chassis.
De kop van mijn boutjes hebben een doorsnede van 3,5 mm, ik heb voor het verzinken een boor van 4,5 mm gebruikt.
Na het verzinken heb je een gat dat onderin nog steeds 2 mm is en bovenin ruimte bied aan de de 3,5 mm kop van het boutje.

Doe het verzinken op lage snelheid, het materiaal van het chassis is erg zacht, boor je met een hoge snelheid, dan boor je al snel te diep. Ik heb een gewone accu boormachine gebruikt.
Test tussendoor of de kop van het boutje gelijk ligt met het chassis.
Verwijder de bramen van de rand van het boorgat met een schuurpapiertje of met een slijp bitje in een multi tool.

Dit is wat je nodig hebt :
- Het metalen deel dat door de buffers op zijn plaats gehouden wordt
- De gemonteerde koppeling
- 2 buffers
- Een boutje M2 x 6 mm met verzonken kop en een M2 moertje
- Het aangepaste chassis van de locomotief.
Monteer het metalen deel en de buffers losjes, schuif het koppeling in de schacht, doe het boutjes in het gat en schroef de moer er op vanaf de onderkant.


Nu alleen nog een beetje grafiet poeder in het koppeling huis spuiten en je bent klaar.
Het eindresultaat. Ja ik weet het, het lokje is niet veel soeps meer, maar dat maakte hem juist geschikt voor een eerste experiment.
En ja er zit een verkeerde koppeling in, de Nederlandse winkel, waar ik een eerste proef setje gekocht heb, heeft geen overset koppelingen in voorraad, daarom zit er centerset in voor de foto’s.
In werkelijkheid hoort de koppeling wat lager te zitten.

